„Lekcja z ekonomią” – zadanie przeprowadzone w ramach IV edycji programu „Złote Szkoły NBP”
Zespół Szkół Zawodowych im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Dynowie przystąpił do IV edycji ogólnopolskiego programu popularyzującego wiedzę ekonomiczną “ZŁOTE SZKOŁY NBP”. Patronat nad programem sprawuje Narodowy Bank Polski a jego ideą jest przygotowanie młodzieży do bezpiecznego i swobodnego poruszania się w świecie finansów.Mottem tegorocznej, IV edycji programu jest hasło „Polski złoty w obiegu od 100 lat – NBP i jego funkcja emisyjna”, które ma na celu zachęcić młodzieży do zwiększania wiedzy o Narodowym Banku Polski.
W naszej szkole, która ubiega się o tytuł „Złote Szkoły NBP”, zawiązała się 9-cio osobowa grupa uczniów nazwana Drużyną Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej. Drużyna zdobywa niezbędną wiedzę do wykonania zadań, opracowuje pomysły na ich realizację i przeprowadza trzy zadania programu. Nad programem czuwają opiekunowie – nauczyciele: p. Agnieszka Smaroń, p. Anna Kałamucka i p. Renata Łybacka.
Zadania do wykonania w IV edycji programu to:
- Lekcja z ekonomią.
- Szkolna debata.
- Warsztat uczniowski.
W ostatnim czasie uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w „Lekcjach z ekonomią”, jednym z trzech wymaganych zadań. Młodzież z klasy 1TH – 5 letniego technikum w zawodzie technik handlowiec i 4TPS – 5 letniego technikum w zawodzie technik pojazdów samochodowych wzięła udział w zajęciach, które miały za zadanie przybliżyć im funkcjonowanie banku centralnego naszego kraju. Przeprowadzone lekcje miały charakter interdyscyplinarny, czyli łączyły tematykę ekonomii z innymi dziedzinami wiedzy.
W dniu 15 stycznia 2024 roku w klasie 4TPS na lekcji chemii odbyła się pierwsza „Lekcja z ekonomią”, którą poprowadził p. Paweł Siwulec. Temat zajęć był niezwykle interesujący: „Chemia na straży złotego”. W trakcie zajęć uczniowie dowiedzieli się w jaki sposób chemia jako nauka chroni i pomaga w produkcji banknotów oraz monet. Rozszerzając swoją wiedzę na temat Narodowego Banku Polskiego uczniowie dowiedzieli się m.in.: o sposobach zabezpieczania banknotów przed fałszerstwem oraz o metalach wykorzystywanych do produkcji monety. Ciekawostką było obejrzenie krótkiej animacji przedstawiającej reakcję stężonego kwasu altowego oraz kwasu solnego w zetknięciu z monetą jedno groszową. Następnie wraz z nauczycielem młodzież dokonała analizy zachodzących zmian oraz wyciągnęła ważne wnioski. Na sam koniec w celu podsumowania i utrwalenia nowych wiadomości uczniowie podzieleni na grupy wzięli udział w grze dydaktycznej „memory”, opierającej się na informacjach przekazywanych im w trakcie lekcji.
Kolejną lekcję w tym samym dniu przeprowadziła p. Izabela Jach na zajęciach z historii w klasie 1TH. Temat lekcji był następujący: „Pieniądz w dziejach Polski”. Lekcja rozpoczęła się prezentacją nawiązującą do tematu zajęć podczas której uczniowie dowiedzieli się czym płacono na ziemiach polskich na przestrzeni wieków. Zdobyli informacje o najważniejszych polskich reformach walutowych, poznali historię polskiego złotego oraz dowiedzieli się jak kształtowała się polska bankowość centralna. Następnie wykorzystując zdobytą wiedzę uczniowie rozwiązywali quiz w aplikacji Kahoot sprawdzając zapamiętane informacje. W dalszej części lekcji pracując w grupach tworzyli oś czasu dotyczącą historii pieniądza w Polsce. Punktem podsumowującym było obejrzenie krótkiego filmu o funkcji emisyjnej NBP i historii polskiego złotego.
Lekcje potwierdziły, że ekonomię można określić jako naukę interdyscyplinarną, ponieważ jest powiązana z różnymi dziedzinami nauk. Zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem, a wiedza, którą zdobyli uczniowie na pewno przyda im się w przyszłości.