Zespół Szkół Zawodowych im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Dynowie przystąpił do V edycji ogólnopolskiego programu popularyzującego wiedzę ekonomiczną “ZŁOTE SZKOŁY NBP”. Patronat nad programem sprawuje Narodowy Bank Polski a jego ideą jest aktywizowanie nauczycieli i uczniów do podejmowania działań kształtujących kompetencje ekonomiczne.
Mottem tegorocznej, V edycji programu jest hasło „Cyberbezpieczne finanse”, które ma na celu zwiększyć świadomość młodzieży oraz odpowiednio ją przygotować do bezpiecznego i swobodnego poruszania się w cyfrowym świecie zapewniając bezpieczeństwo poufnych danych, finansów czy transakcji Internetowych.
W naszej szkole, która ubiega się o tytuł „Złote Szkoły NBP”, zawiązała się 7-mio osobowa grupa uczniów nazwana Drużyną Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej. Drużyna zdobywa niezbędną wiedzę do wykonania zadań, opracowuje pomysły na ich realizację i przeprowadza trzy zadania programu. Koordynatorem programu jest p. Agnieszka Smaroń, która we współpracy z innymi nauczycielami: p. Anną Kałamucką, p. Renatą Łybacką i p. Renatą Potoczną -Smaroń realizuje poszczególne etapy programu.
Zadania do wykonania w V edycji programu to:
- Lekcja z ekonomią.
- Szkolna debata.
- Warsztat uczniowski.
Pierwsze „Lekcje z ekonomią” już za nami.
W ramach pierwszego zadania p. Agnieszka Smaroń przeprowadziła dwie lekcje. Pierwsza z nich odbyła się w dniu 14 stycznia 2025 roku w klasie 2TL na przedmiocie biznes i zarządzanie, natomiast druga w dniu 17 stycznia 2025 roku w klasie 3TH na przedmiocie podstawy przedsiębiorczości. Tematem zajęć były: „Finanse osobiste w sieci w kontekście przedsiębiorczości”. Przeprowadzone lekcje miały charakter interdyscyplinarny, czyli łączyły tematykę ekonomii z innymi dziedzinami wiedzy. W trakcie zajęć uczniowie poznali zasady sporządzania budżetu osobistego i firmowego, a w ramach pracy grupowej ćwiczyli układanie planu budżetu domowego oraz budżetu wymyślonej przez siebie firmy. Następnie każda z grup miała wskazać problemy jakie napotkała przy planowaniu finansów oraz różnice jakie zauważyli podczas wyliczeń. To zadanie ich uświadomiło jak ważne jest mądre zarządzanie finansami osobistymi, które jest fundamentem każdego przyszłego przedsiębiorcy. Kolejnym tematem dyskusji było bezpieczeństwo w sieci, ochrona danych i transakcji w Internecie. Młodzież poznała zagrożenia czyhające na przedsiębiorców e-biznesu oraz dowiedziała się z jakich narzędzi firmy korzystają, aby zapewnić bezpieczeństwo transakcji Internetowych czy zabezpieczyć dane klientów.
Kolejne lekcje poprowadziła p. Agnieszka Budzyńska w dniu 16 stycznia 2025 roku w klasie 4THL i w klasie 4TI na przedmiocie wiedza o społeczeństwie. Temat lekcji był następujący: „Finanse osobiste i bezpieczeństwo w sieci – społeczne, prawne i etyczne aspekty”. Podczas zajęć młodzież zapoznała się z podstawowymi zasadami zarządzania finansami osobistymi, a także ze społeczno-prawnymi aspektami bezpieczeństwa w Internecie i ochroną danych osobowych. Na lekcji były omawiane konsekwencje społeczne niewłaściwego planowania budżetu domowego co w konsekwencji prowadzi do pogłębiającego się zadłużenia. Uczniowie dowiedzieli się jakie prawa posiada konsument w kontekście finansów osobistych i ochrony danych osobowych. W trakcie zajęć pracując w grupach tworzyli przykładowy budżet domowy, który następnie prezentowali. Wspólnie ustalili, że tworzenie planu finansowego pomaga ustrzec się przed deficytem budżetowym czy nadmiernym wydatkowaniem. Zostały również omówione przykłady zagrożeń, które można napotkać korzystając z Internetu oraz sposoby zabezpieczania się przed cyberatakami.
Lekcje potwierdziły, że ekonomię można określić jako naukę interdyscyplinarną, ponieważ jest powiązana z różnymi dziedzinami nauk. Zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem, a wiedza, którą zdobyli uczniowie na pewno przyda im się w przyszłości.