Kolejne „Lekcje z ekonomią” za nami – zadanie przeprowadzone w ramach V edycji programu „Złote Szkoły NBP”.
W naszej szkole, która ubiega się o tytuł „Złote Szkoły NBP”, zostały przeprowadzone kolejne „Lekcje z ekonomią” w ramach realizacji jednego z zadań programu Złote Szkoły NBP, którego koordynatorem jest p. Agnieszka Smaroń. Lekcje miały charakter interdyscyplinarny, czyli łączyły tematykę ekonomii z innymi dziedzinami wiedzy.
W dniu 22.01.2025 roku Pan Paweł Siwulec poprowadził zajęcia z geografii w klasie 1THI. Temat lekcji był następujący: „Cyberbezpieczeństwo finansów – globalne zagrożenia”. Głównym celem lekcji było zapoznanie się z ogólnym pojęciem cyberzagrożeń finansowych oraz ich rodzajami. Uczniowie dowiedzieli się z jakich państw najczęściej dokonywane są ataki w przestrzeni płatności internetowych. Zapoznali się również z grupą państw najbardziej narażonych na tego typu ataki. Zostały omówione główne przyczyny, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo oraz pozycję tych państw w globalnym rankingu prób ataków dokonywanych w obrębie płatności finansowych. Ważną częścią lekcji było przedstawienie sposobów radzenia sobie z cyberzagrożeniami oraz omówienie metod pozwalających zapobiegać cyberatakom. Dla lepszego utrwalenia i uporządkowania nowo zdobytych informacji, uczniowie w grupach kilkuosobowych mieli za zadanie połączyć nazwy cyberzagrożeń z ich opisami, co pozwoliło im lepiej utrwalić nowe wiadomości. Młodzież podczas zajęć wykazała się dużym zainteresowaniem i zaangażowaniem w polecone im zadanie.
Kolejna lekcja została poprowadzona przez Panią Natalię Chyłek w dniu 24.01.2025 roku na zajęciach z informatyki w tej samej klasie. Temat zajęć był następujący: „Bezpieczne płatności elektroniczne i rola Narodowego Banku Polskiego”. Celem lekcji było zapoznanie uczniów z zasadami bezpiecznego korzystania z płatności elektronicznych oraz zrozumienie roli NBP w nadzorze nad systemami płatniczymi. Młodzież podczas lekcji dowiedziała się, dlaczego stabilność systemów płatniczych jest kluczowa dla gospodarki i jakie mogą być skutki cyberataków na systemy rozliczeniowe. Mieli możliwość dowiedzieć się jak utworzyć bezpieczne hasło i co należy zrobić w sytuacji zgubienia karty płatniczej czy pojawienia się na rachunku podejrzanej transakcji bezgotówkowej. Dla lepszego zrozumienia i utrwalenia materiału rozwiązywali quiz z zasad bezpieczeństwa jakie należy przestrzegać korzystając z e-bankowości. Uczniowie podczas lekcji wykazali się dużą aktywnością i z chęcią angażowali się w pracę na lekcji.
Przeprowadzone lekcje potwierdziły, że ekonomia jest nauką, która ma powiązania z różnymi dziedzinami wiedzy m.in. z geografią i informatyką. Rola jaką odgrywa NBP w zapobieganiu problemom w systemie płatności jest ważna dla każdego obywatela jak i dla całej gospodarki. Zdobytą wiedzę uczniowie będą mogli wykorzystać w dalszej edukacji czy życiu zawodowym.