Warsztaty w języku angielskim dla uczniów w ramach projektu pn.„Od Alp po Karpaty – wzmocnienie modeli zarządzania dla zrównoważonego rozwoju obszarów górskich w Europie Środkowej – Central Mountains”.
W dniu 29 września 2023 r. pięciu uczniów Zespołu Szkół Zawodowych im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Dynowie – Michał Rachwał z klasy 4TI, Patryk Trzyna i Karol Ostafiński z klasy 5THLa oraz Dawid Dusza i Mateusz Hadam z klasy 5TIa, pod opieką Pani Magdaleny Wolańskiej – nauczycielki języka angielskiego, wzięło udział w warsztatach w ramach projektu „Od Alp po Karpaty – wzmocnienie modeli zarządzania dla zrównoważonego rozwoju obszarów górskich w Europie Środkowej – Central Mountains”. Organizatorem warsztatów był Powiat Rzeszowski wspólnie z Partnerem Projektu z Włoch – Instytutem Eurac Research. Warsztaty zostały zrealizowane w ramach projektu współfinansowanego z Programu Współpracy Transgranicznej Interreg Europa Środkowa 2021-2027, priorytet programowy P4 – Lepsze zarządzanie współpracą, cel szczegółowy – Wzmocnienie systemu zarządzania na rzecz zintegrowanego rozwoju terytorialnego w Europie Środkowej.
Na wstępie prowadzący warsztaty – Isidoro De Bortoli oraz Filippo Favilli, powitali wszystkich zgromadzonych uczestników oraz dokonali prezentacji projektu. Następnie uczniowie zostali poproszeni o wypełnienie kwestionariuszy, za pomocą których mogli rozpocząć refleksję na temat zarządzania zgodnie z aktualnym stanem ich wiedzy. Uzyskane informacje stanowiły materiał dla kolejnych etapów projektu i podstawę do dyskusji. Po objaśnieniu niektórych kluczowych pytań kwestionariusza przez prowadzących warsztaty, uczniowie zostali poproszeni o omówienie sytuacji przedstawionej w scenariuszu, symulując proces decyzyjny oraz zastanawiając się i rozważając swoje potrzeby, poglądy i oczekiwania. Działania grup zakończyły się prezentacją pomysłów przez wydelegowaną przez grupę osobę oraz końcowym komentarzem podsumowującym prace uczniów.
Celem warsztatów było współtworzenie z uczniami wspólnej alpejsko-karpackiej strategii zrównoważonego rozwoju. Praca warsztatowa miała na celu zachęcenie młodzieży do udziału w procesach zarządzania, tworząc podstawy alpejsko-karpackiego zestawu narzędzi do aktywnego zaangażowania w procesy decyzyjne. Projekt jest realizowany od kwietnia 2023 r. i potrwa do marca 2026 r. a jego całkowita wartość to 2 334 902 EUR.