Sprawozdanie z debaty szkolnej na temat „Polski złoty w obiegu od 100 lat – NBP i jego funkcja emisyjna” przeprowadzonej w ramach IV edycji programu „Złote Szkoły NBP”
W dniu 13 lutego 2024 roku w Zespole Szkół Zawodowych im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Dynowie odbyła się debata na temat „ Polski złoty w obiegu od 100 lat – NBP i jego funkcja emisyjna „ zorganizowana przez Drużynę Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej naszej szkoły. Była ona częścią realizacji IV edycji programu „Złote Szkoły NBP”. Spotkanie rozpoczęła Pani Halina Cygan – Dyrektor Zespołu Szkół Zawodowych im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Dynowie, która powitała zaproszonego gościa oraz wszystkich zgromadzonych uczestników.
Debatę poprowadził dr Jacek Rodzinka wykładowca i Dyrektor ds. Rozwoju Komercji w Instytucie Badań i Analiz Finansowych Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie. W debacie wzięli udział uczniowie klasy 5THLa, 5TPSa i 5TIa. Prowadzący przedstawił ciekawą prezentację dotyczącą historii polskiego złotego oraz omówił funkcjonowanie systemu bankowego w Polsce. Wskazał rolę i najważniejsze funkcje banku centralnego. W dalszej części scharakteryzował funkcjonowanie mechanizmu rynkowego oraz sposoby kontroli podaży pieniądza przez NBP. Wyjaśnił również zjawisko inflacji a także poruszył wiele innych kwestii związanych z system bankowym. W trakcie debaty uczniowie mieli możliwość poruszania trudnych zagadnień, prowadzenia dyskusji z prowadzącym oraz zadawania pytań.
Pytania dotyczyły m.in. następujących kwestii:
- Czy polski złoty podlega zmianom wartości w czasie? Jeśli tak to dlaczego?
- Dlaczego emisja waluty jest ważną funkcją banku centralnego?
- Jakie są główne cechy polskiego złotego?
- Jak NBP wpływa na stabilność polskiego złotego na rynku finansowym?
- Jakie są zabezpieczenia i kontrole związane z emisją polskiego złotego przez NBP?
- Jakie są ewentualne wyzwania związane z utrzymaniem stabilności polskiego złotego w obiegu przez 100 lat?
Dzięki debacie uczniowie mieli możliwość dokładniej zapoznać się z funkcją emisyjną banku centralnego oraz dowiedzieli się jakim przemianom podlegał polski złoty na przestrzeni wielu lat. Nad przygotowaniem uczniów do debaty czuwała p. Agnieszka Smaroń, p. Anna Kałamucka i p. Renata Łybacka.