Uczniowie Zespołu Szkół Zawodowych im. Kard. Stefana Wyszyńskiego w Dynowie odbyli 4-tygodniowy staż w Hiszpanii w ramach programu ERASMUS +

Uczniowie Zespołu Szkół Zawodowych im. Kard. Stefana Wyszyńskiego  w Dynowie odbyli 4-tygodniowy staż w Hiszpanii w ramach programu ERASMUS +

Uczniowie Zespołu Szkół Zawodowych im. Kard. Stefana Wyszyńskiego w Dynowie odbyli 4-tygodniowy staż w Hiszpanii

w ramach programu ERASMUS +,nr Akredytacji 2021-1-PL01-KA120-VET-000046714.

W dniach 30 kwietnia – 27 maja 2023 roku grupa 15 uczniów z 5 – letniego technikum w Zespole Szkół Zawodowych im. Kard. Stefana Wyszyńskiego w Dynowie w zawodach: technik informatyk, technik logistyk, technik handlowiec oraz technik pojazdów samochodowych pod opieką Pani Magdaleny Wolańskiej – nauczycielki języka angielskiego odbyła 4-tygodniowy zagraniczny staż w Hiszpanii w ramach programu ERASMUS+, nr Akredytacji 2021-1-PL01-KA120-VET-000046714. W ubiegłych dwóch latach praktyki zostały zrealizowane w Grenadzie oraz w Walencji. Na tegorocznych praktykantów czekała Malaga – szóste co do wielkości miasto w południowej Hiszpanii w regionie Andaluzja.

Głównym celem praktyki zagranicznej było wyrobienie w uczestnikach projektu umiejętności adaptowania się do warunków życia i pracy w innym kraju europejskim oraz doskonalenie umiejętności zawodowych zgodnie z najnowocześniejszymi standardami w sektorze usług informatycznych, logistycznych, handlowych i samochodowych. Praktyka w Hiszpanii stała się doskonałą lekcją samodzielności i odpowiedzialności. Uczniowie, pod czujnym okiem swoich pracodawców, zdobyli wiedzę teoretyczną i praktyczną oraz niezbędne doświadczenie. Nauczyli się wiele przydatnych umiejętności związanych z pracą technika informatyka, logistyka, handlowca czy pojazdów samochodowych. Systematyczna praca i pokonywanie trudności życia codziennego nauczyła ich pokory oraz szacunku do wszystkich pracujących.

Pierwszy dzień praktyk przypadł 1 Maja. Tego dnia Hiszpanie tak jak i Polacy obchodzą Święto Pracy więc uczniowie spędzili swój czas na eksplorowaniu i poznawaniu miasta. Wraz z koordynatorami współpracującymi z biurem Universal Mobility odbyli spacer po najciekawszych zabytkach Malagi. Pierwszym przystankiem był Plaza de la Merced – plac znany ze znajdującego się w jego obrębie domu Pabla Picasso oraz rzeźby przedstawiającej wizerunek znanego artysty. Następnie uczniowie udali się do Teatro Romano – pozostałości teatru rzymskiego z czasów cesarstwa, leżące u stóp hiszpańsko-mauretańskiej fortecy Alcazaba. Stąd był już tylko krok do jednego z największych zabytków Malagi – Cathedral de la Encarnacion de Malaga – katedry górującej nad nadmorską częścią starego miasta, która została wybudowana w latach 1528-1782 według planów Diego de Siloe. Ostatnimi przystankami pierwszego kulturowego spaceru były Alameda Principal – jedna z głównych ulic miasta, charakteryzującą się otoczeniem pięknych palm i figowców oraz sprzedawanymi obok migdałami w karmelu, nadmorski pasaż Muelle Uno – promenada z oryginalną konstrukcją dachową przypominającą kręgosłup wieloryba, który rozciąga się wzdłuż portu i nadbrzeża i jest jednym z najbardziej charakterystycznych miejsc w Maladze oraz Malagueta – najpopularniejsza miejska plaża Malagi.

Drugiego dnia praktyk uczniowie wraz z koordynatorami z biura Universal Mobility udali się do miejsc odbywania praktyk i zapoznali się ze swoimi obowiązkami, przepisami BHP oraz sposobami dojazdu do pracy. Tradycyjnie otrzymali plecaki, identyfikatory oraz karty transportowe, niezbędne do poruszania się po mieście komunikacją publiczną. Podczas stażu uczniowie odbywali praktyki w zakładach pracy związanych z wybranym przez nich kierunkiem kształcenia. Podczas wyjazdu do Hiszpanii uczniowie mieli okazję nie tylko zweryfikować i poszerzyć wiedzę fachową z zakresu przygotowania zawodowego, sprawdzić w praktyce posiadane umiejętności językowe i poprawić kompetencje językowe ale również zaznajomić się z funkcjonowaniem w wielokulturowej i wielojęzykowej społeczności. Mieli szansę lepiej poznać i zrozumieć zasady tworzenia się europejskiego społeczeństwa obywatelskiego i uczestniczenia w nim. Podczas wykonywania codziennych czynności uczestnicy projektu doskonalili w praktyce umiejętności społeczne – porozumiewali się ze sobą oraz z pracodawcami, planowali swój budżet, wymieniali się spostrzeżeniami i informacjami, wiedzą z zakresu własnej specyfiki zawodu, poznawali ciekawe miejsca oraz wspierali się w sytuacjach trudnych i wymagających.Celem praktyk była nie tylko nauka ale również poznanie kultury Andaluzji. Malaga, położona u stóp Gór Betyckich, na słonecznym wybrzeżu Morza Śródziemnego to przepiękne miasto, a uczniowie wykorzystywali każdą wolną chwilę aby poznać jego uroki i zakamarki.

W pierwszą niedzielę pobytu uczniowie wyjechali poza granice miasta i zwiedzili kawałek innej Hiszpanii. Wraz z opiekunami udali się do Caminito del Rey, gdzie wiedzie 8-kilometrowa trasa uznana za jedną z najbardziej niebezpiecznych na świecie. Dziś trasa jest całkowicie odbudowana i choć jest w pełni bezpieczna, jedna rzecz się nie zmieniła: wyjątkowe wrażenia z chodzenia po kładkach zbudowanych w wąwozach o wysokości ponad 100 metrów. Każdy kto odwiedzi to miejsce przyzna, że widoki są niezapomniane. Trasa Caminito del Rey jest spektakularna od początku do końca, ponieważ biegnie między wąwozami, kanionami i wielką doliną. Przecina krajobrazy parku naturalnego Desfiladero de los Gaitanes, wąwozu wyrzeźbionego przez rzekę Guadalhorce, którego ściany sięgają 700 metrów głębokości. Ponadto na tym terenie żyje wiele gatunków roślin i zwierząt: przy odrobinie szczęścia można dostrzec ptaki górskie, takie jak ścierwnik, sęp płowy czy orzeł przedni, a także okazy dzika czy kozła górskiego.

W Maladze uczniowie mieli również okazję odbyć Graffiti Tourwycieczkę szlakiem słynnego lokalnego street-artu. Trasa wycieczki wiodła uliczkami dzielnicy Soho, czyli obszaru między portem, główną ulicą miasta Alameda Principal oraz rzeką Guadalmedina. Dzielnica jeszcze do niedawna miała bardzo złą sławę, ale obecnie jest przyjaznym miejscem, bardzo nastawionym na rozwój i promowanie różnych rodzajów sztuki. Są tu muzea, teatry, bary z muzyką na żywo, sale z pokazami flamenco, jest też wszechobecny street-art. Graffiti tworzyli tu najsłynniejsi uliczni malarze świata. Oprócz olbrzymich murali, uwagę uczniów przykuły także niewielkie, ale często bardzo pomysłowe i zabawne rysunki. 

Innym punktem spacerowym na mapie Malagi, który nie tylko pozwala zrozumieć historię miasta, ale również poczuć jej arabskie korzenie jest Alcazaba – najlepiej zachowana twierdza Maurów w Hiszpanii. Jej dzisiejszy wygląd to wynik długiego procesu historycznego od czasów arabskich, po rozpoczętą w 1933 roku i trwającą po dziś dzień jego renowacje. Niestety jego obecny obszar 15 tys. metrów kwadratowych nie osiąga nawet połowy jakie miał w czasach swojej świetności, o czym świadczą odnalezione plany historyczne.  Wniesiona na wzgórzu Alcazaba pięknie wkomponowuje się w obraz miasta, a widoki rozpościerające się z murów obronnych pozwalają zobaczyć Malagę z różnych perspektyw – zarówno od strony morza i portu, jak i części mieszkalnej miasta.  

Z racji tego, że w grupie uczniów znalazło się kilku zagorzałych kibiców piłkarskich, uczniowie nie mogli nie skorzystać z nadarzającej się okazji i zaopatrzeni we wszystkie atrybuty kibica wybrali się na mecz Segunda Division pomiędzy drużyną Malagi a Mirandes rozegranego na stadionie La Rosaleda. Zwieńczeniem czterotygodniowego pobytu było uzyskanie certyfikatu potwierdzającego odbycie praktyk w Hiszpanii.Wyjazd na staż zagraniczny to niewątpliwie skok na głęboką wodę, a jak wiadomo tylko wychodząc ze strefy komfortu można spełniać swoje marzenia i osiągać w życiu wymarzone cele. Doświadczenie zdobyte na stażu za granicą to nie tylko ważny punkt w CV ale także w życiu. To nowe znajomości, sytuacje, smaki, zapachy, zwyczaje i tradycje. To niezapomniane wspomnienia, nauka i przyjaźnie, których nigdy nikt nie odbierze.

 

   Podziękowanie

W imieniu wszystkich uczestników stażu – praktyki zawodowej w ramach programu ERASMUS+, nr Akredytacji 2021-1-PL01-KA120-VET-000046714, składamy na ręce Pani Dyrektor Haliny Cygan oraz Pana Kierownika Szkolenia Praktycznego Marcina Kałamuckiego serdeczne podziękowania za zorganizowanie praktyk zagranicznych, poświęcając swój cenny czas. Jesteśmy niezwykle wdzięczni, że otrzymaliśmy szansę, dzięki której wzbogaciliśmy się o nowe doświadczenia, zwiedziliśmy mnóstwo ciekawych miejsc, poznaliśmy niesamowitych ludzi oraz udoskonaliliśmy swoje umiejętności w zakresie naszego zawodu jak również języka angielskiego i hiszpańskiego. Słowa podziękowania kierujemy również do Pani Magdaleny Wolańskiej, która przez okres czterech tygodni opiekowała się nami podczas naszych praktyk w Maladze. Dzięki jej wsparciu, mogliśmy bezpiecznie odbywać praktyki a także zwiedzać zabytki pięknej Hiszpanii.

W imieniu uczestników stażu

Sebastian Sochacki – klasa 4TIa

Kacper Opałka – klasa 3THL