Sprawozdanie z debaty szkolnej na temat "Polski złoty w obiegu od 100 lat – NBP i jego funkcja emisyjna"

Sprawozdanie z debaty szkolnej  na temat "Polski złoty w obiegu od 100 lat – NBP i jego funkcja emisyjna"

Sprawozdanie z debaty szkolnej na temat “Polski złoty w obiegu od 100 lat – NBP i jego funkcja emisyjnaprzeprowadzonej w ramach IV edycji programu „Złote Szkoły NBP”

W dniu 13 lutego 2024 roku w Zespole Szkół Zawodowych im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Dynowie odbyła się debata na temat Polski złoty w obiegu od 100 lat – NBP i jego funkcja emisyjna zorganizowana przez Drużynę Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej naszej szkoły. Była ona częścią realizacji IV edycji programu „Złote Szkoły NBP”. Spotkanie rozpoczęła Pani Halina Cygan – Dyrektor Zespołu Szkół Zawodowych im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Dynowie, która powitała zaproszonego gościa oraz wszystkich zgromadzonych uczestników.

Debatę poprowadził dr Jacek Rodzinka wykładowca i Dyrektor ds. Rozwoju Komercji w Instytucie Badań i Analiz Finansowych Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie. W debacie wzięli udział uczniowie klasy 5THLa, 5TPSa i 5TIa. Prowadzący przedstawił ciekawą prezentację dotyczącą historii polskiego złotego oraz omówił funkcjonowanie systemu bankowego w Polsce. Wskazał rolę i najważniejsze funkcje banku centralnego. W dalszej części scharakteryzował funkcjonowanie mechanizmu rynkowego oraz sposoby kontroli podaży pieniądza przez NBP. Wyjaśnił również zjawisko inflacji a także poruszył wiele innych kwestii związanych z system bankowym. W trakcie debaty uczniowie mieli możliwość poruszania trudnych zagadnień, prowadzenia dyskusji z prowadzącym oraz zadawania pytań.

Pytania dotyczyły m.in. następujących kwestii:

  1. Czy polski złoty podlega zmianom wartości w czasie? Jeśli tak to dlaczego?
  2. Dlaczego emisja waluty jest ważną funkcją banku centralnego?
  3. Jakie są główne cechy polskiego złotego?
  4. Jak NBP wpływa na stabilność polskiego złotego na rynku finansowym?
  5. Jakie są zabezpieczenia i kontrole związane z emisją polskiego złotego przez NBP?
  6. Jakie są ewentualne wyzwania związane z utrzymaniem stabilności polskiego złotego w obiegu przez 100 lat?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dzięki debacie uczniowie mieli możliwość dokładniej zapoznać się z funkcją emisyjną banku centralnego oraz dowiedzieli się jakim przemianom podlegał polski złoty na przestrzeni wielu lat.  Nad przygotowaniem uczniów do debaty czuwała p. Agnieszka Smaroń, p. Anna Kałamucka i p. Renata Łybacka.